| Auteur |
Bericht |
Nelisie
|
 Chinese Wolhandkrab
Hallo, ik kan van iemand Chinese Wolhandkrabben krijgen maar weet er eigenlijk vrij weinig over. Heb wat gegooglet en weet dus dat ze uit China komen en hier weten te overleven. En dat ze in brak water zout water en zoet water kunnen overleven. Mijn vraag is dus hoe groot worden ze, wat is het voedsel (heb gelezen dat ze eigenlijk een soort pest zijn en alles vernietigen wat op hun pad verschijnt) dus lijkt me een alles eter. Hebben ze ook een land gedeelte nodig? Heb ook gelezen dat ze geen vijanden hebben ja enigzins de Meerval maar kreeften en baarzen en Snoeken kunnen hun niks maken heb ik ook gelezen. Hebben ze misschien ook een bepaalde ziekte die ze meedragen zoals kreeftenpest maar bij hun misschien iets anders. Hebben ze warm water nodig of koud want las ook dat ze de winters in Nederland overleven. En zijn ze misschien samen te houden met kreeften? Graag hoor ik de info zodat ik weet van hoe en wat..... Gr Nelisie
|
| vr 30 jul 2010 22:30 |
|
 |
ferry1978
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 15:04 Berichten: 310 Woonplaats: Zoetermeer
|
 Re: Chinese Wolhandkrab
In Zeeland zijn er bepaalde gebieden waar ze (helaas) in het wild voorkomen. Mijn buurmeisje vind het leuk om ze te vangen, om ze vervolgens weer vrij te laten. Wat niet gezegd kan worden van de chinezen die daar ook op de krab jagen voor in hun restaurants.
_________________ Groetjes, Ferry
|
| za 31 jul 2010 13:55 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
Geregistreerd op: wo 28 okt 2009 10:48 Berichten: 4619 Woonplaats: Haarlem
|
Deze krabben zijn volledig ingeburgerd in Nederland. Je kunt ze overal in zoetwater vinden. Om zich voort te planten hebben ze zoutwater nodig. Dat betekent dat ze trekken van zoet naar zout en weer omgekeerd. Ze kunnen behoorlijk groot worden. Ik betwijfel of je ze goed in een aquarium kunt houden. Waarschijnlijk zullen ze vooral in de herfst zeer graag ontsnappen om naar zee te trekken. Hier de link naar wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_wolhandkrabZie ook: http://library.wur.nl/ebooks/1872332.pdfhttp://www.issg.org/database/species/ecology.asp?si=38
_________________ Groetjes, Willem
Yesterday is history Tomorrow is mystery Today is a gift That's why we call it present
Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby Link naar: garnalenenkreeftendatabase Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum t-shirt !
|
| zo 01 aug 2010 21:29 |
|
 |
Nelisie
|
Deze krabben zijn volledig ingeburgerd in Nederland. Je kunt ze overal in zoetwater vinden.
Dus als ik het goed begrijp zitten ze dus ook in de kanalen en maasen?
|
| zo 01 aug 2010 22:06 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
Yep. Maar dus niet het hele jaar met dezelfde aantallen.
Yesterday is history Tomorrow is mystery Today is a gift That's why we call it present
Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby Link naar: garnalenenkreeftendatabase Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum t-shirt !
|
| zo 01 aug 2010 22:08 |
|
 |
Nelisie
|
Even een vraagje heb vorige week 4 Wolhandkrabben gevangen met een fuik, en zitten in een 80 cm aquarium maar de vraag is ik weet dat tropische krabben niet bij kreeften kunnen, maar omdat de wolhandkrab toch in hetzelfde water leeft als de Clarkii in Nederland kennen deze dan wel samen worden gehouden met Cherax Destructors? Maar het zijn vrij grote eentje is wat kleiner schatting van zon 7 cm maar de andere 14 of 15 cm!
|
| za 28 aug 2010 14:58 |
|
 |
Ronald
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 20:32 Berichten: 475 Woonplaats: Westland
|
Nee gaat niet.
_________________ Groetjes, Ronald
Dwerggarnalen.nl
|
| za 28 aug 2010 15:27 |
|
 |
Acheron
moderator
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 16:36 Berichten: 1340 Woonplaats: Vlaams Brabant (België)
|
Het maakt echt geen verschil of je tropische krabben hebt of krabben uit koudere streken, combinaties met kreeften/grote garnalen gaat niet.
_________________ Onze Garnalen en Kreeften Database ~ http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/ ~
|
| za 28 aug 2010 17:48 |
|
 |
Nelisie
|
Dus als ik het goed begrijp is de krab de meest vijandelijkste vijand van de kreeft?
|
| za 28 aug 2010 18:31 |
|
 |
martje
Geregistreerd op: za 31 okt 2009 08:58 Berichten: 903 Woonplaats: Haarlem
|
Ik weet niet of ze echt vijanden zijn maar samen houden kan dus echt niet! Misschien heeft dat te maken met territoriumdrift, dus het beschermen van het leefgebied!
_________________ Groetjes Martine Verander aan jezelf wat je fout vind aan anderen!
|
| za 28 aug 2010 18:41 |
|
 |
Acheron
moderator
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 16:36 Berichten: 1340 Woonplaats: Vlaams Brabant (België)
|
Nelisie schreef: Dus als ik het goed begrijp is de krab de meest vijandelijkste vijand van de kreeft? Het zal maar zo lang goed gaan tot er doden vallen. Misschien gaat het enkele maanden goed, misschien zijn morgen al je krabben of al je kreeften dood. Wie zal het zeggen?
_________________ Onze Garnalen en Kreeften Database ~ http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/ ~
|
| za 28 aug 2010 19:00 |
|
 |
Nelisie
|
Nja, ik zet ze niet bij elkaar, stel je voor de destructors sterven, dat heeft geld gekost en zijn mooier als die wolhandkrabben. Als zon wolhandkrab sterft valt het nog mee.
|
| za 28 aug 2010 22:04 |
|
 |
martje
|
Nee! Het valt nooit mee wanneer een dier sterft, of het nu geld gekost heeft of niet! Gelukkig dat je ze niet bij elkaar zet!
_________________ Groetjes Martine Verander aan jezelf wat je fout vind aan anderen!
|
| zo 29 aug 2010 07:53 |
|
 |
Nelisie
|
Tja van die wolhandkrabben sterven er miljoenen, ze worden door de paling vissers gevangen en dan naar chinese restaurants gebracht, worden ze leven de ketel in gegooid dat is pas erg 
|
| zo 29 aug 2010 10:18 |
|
 |
martje
|
Dat is zo, ik doelde meer op het feit dat een leven waar je voor hebt betaald niet waardevoller zou mogen zijn dan een gevangen leven.
|
| zo 29 aug 2010 13:18 |
|
 |
Acheron
moderator
|
Of anders gezegd, dat er miljoenen wolhandkrabben worden afgemaakt is geen rechtvaardiging om het leven van deze dieren als minderwaardig te bestempelen en als argument te gebruiken om met ze te gaan rommelen.
|
| zo 29 aug 2010 14:25 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
Maar dat doet Nelisie ook niet, toch?
|
| zo 29 aug 2010 18:11 |
|
 |
Nelisie
|
Nee die woorden heb ik niet gezegd nee, die worden weer door andere gefantaseerd 
|
| zo 29 aug 2010 18:50 |
|
 |
Acheron
moderator
|
Nelisie schreef: Als zon wolhandkrab sterft valt het nog mee. Als jij het zegt ... Citaat: Of anders gezegd, dat er miljoenen wolhandkrabben worden afgemaakt is geen rechtvaardiging om het leven van deze dieren als minderwaardig te bestempelen en als argument te gebruiken om met ze te gaan rommelen. Bovenstaande is een reactie op wat Martje zegt, een algemene opmerking om te zeggen dat het niet minder erg is als zo'n krab doodgaat, geen persoonlijke aanval op Nelisie.
|
| zo 29 aug 2010 18:59 |
|
 |
Ronald
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 20:32 Berichten: 475 Woonplaats: Westland
|
Ik vind het persoonlijk ook echt een compliment waard dat je eerst op Google gezocht hebt waar de Chinese Wolhandskrab van oorsprong vandaan komt zodat je toch alvast op de hoogte bent. Een goede voorbereiding is het halve werk! 
_________________ Groetjes, Ronald
Dwerggarnalen.nl
|
| zo 29 aug 2010 19:06 |
|
 |
crystaltje
Geregistreerd op: vr 30 okt 2009 11:30 Berichten: 149 Woonplaats: Denekamp
|
_________________ groetjes, Irene ---------------------------------------- ..er kan áltijd nóg een garnaaltje bij.......
|
| ma 30 aug 2010 07:39 |
|
 |
martje
|
Ik sluit mij aan bij Xavier, ook van mijn kant was het geen persoonlijke aanval op Nelisie. Maar meer om de gedachtengang op zich.
Ik wil dan ook niet vervallen in nare opmerkingen naar iemand persoonlijk.
|
| ma 30 aug 2010 11:47 |
|
 |
|