Het is ma 06 sep 2010 20:38

Forum regels

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden!!

1. Wat zijn de waterwaarden?
pH:
GH:
KH:
NO3:
NO2:
CU(koper):
PO4(fosfaat):

2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'

3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?

4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?

5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?

6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?

7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?

8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?

9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?

10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?

11. Wat voer je, en hoe vaak?

ALS JE 1 VAN DEZE VRAGEN MET JA HEBT BEANTWOORD (met uitzondering van vraag 8), VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Vuurtje gaan dood! 
Auteur Bericht
Bericht Vuurtje gaan dood!
Ik heb sinds 2 weken een aquarium met hierin een paar vuurgarnaaltjes, platies en een labeo bicolor. Ik heb nu al enkele dode garnaaltjes op de bodem gevonden en ik vraag me af hoe dat kan. Ze liggen eerst een tijdje op hun rug te spartelen en daarna op hun zij en dan zijn ze dood. Weet iemand wat er mis kan zijn? Ik heb gisteren het water ververst. Ik heb hier toen wel plantenvoeding (Sere Florena) bij gedaan. Kan het hieraan liggen> De vissen gedragen zich niet agressief tegenover de garnalen.
Mijn aquarium is 54 liter, ik heb er 3 dagen geleden een paar nieuwe planten bij gedaan. De garnaaltjes zijn ietsje lichter dan ze normaal zijn al zijn er ook nog een paar knalrood. Ik heb er een gewoon binnenfilter in en geen bruissteen. Er is geen zuurstof tekort want de vissen gedragen zich normaal zonder lucht te happen en ook de andere garnalen lijken normaal. De loodjes heb ik allemaal van de plantjes afgehaald.
Weet iemand wat er mis kan zijn????

Alvast bedankt voor de tips

di 09 maart 2010 21:14
Profiel Stuur privébericht E-mail
Bericht Re: Vuurtje gaan dood!
Hi, welkom op op ons forum! :sunny:

Indien je aquarium nu twee weken draait is de kans groot dat er sprake is van een nitrietvergiftiging.
De garnalen vertonen in elke geval vergiftigingsverschijnselen (van wat dan ook), het is het beste om nu meteen 50% water te wisselen en de komende twee dagen weer 25% om zoveel mogelijk giftige stoffen te verwijderen.
Als je nog een luchtpompje met bruissteen hebt dit er ook in hangen zodat er meer zuurstof in het water komt en andere stoffen daardoor wat verdreven worden.

Een aquarium kun je beter eerst rustig 4 tot 6 weken laten indraaien zonder bewoners, vooral garnalen en kreeften, omdat die veel eerder dood gaan aan nitriet dan vissen.

Sukses!

Zo'n 18 soorten dwergkreeften en garnalen en verder wat gifkikkers en wandelende takken...

di 09 maart 2010 21:27
Bericht Re: Vuurtjes gaan dood!
En die plantenvoeding? Kan dat nog invloed hebben?

di 09 maart 2010 21:39
Ook welkom hier! Plantenvoeding met mate en in eerste instantie regelmatig verversen. Misschien handig iets van je 'huidige' water te bewaren om even te laten testen bij de dierenwinkel. Na een goede verversing zijn eventuele hoge waardes alweer lager natuurlijk.

Remco

Zie ook mijn shrimpcam en natuurlijk onze database!

Wil jij ook voor GeK lopen?
Het GeK forum T-shirt!

di 09 maart 2010 21:48
Heb je de planten ook goed afgespoeld,
plantjes uit de winkel die komen van de kweker willen nogal vaak pestecide hebben
omdat de kwekers die vaak gebruiken voor ongediertje.

Beste is dan ook om plantjes eerst goed afspoelen en dan een paar dagen in een emmer telaten staan
en elke dag water vervangen voor vers water.

Ik heb dit eens meegemaakt hier met een bak waar ik 40 zwangere in apart had gezet en na nieuwe plantjes erin gedaan tehebben begonnen ze na 15 min al te tollen en waren ze binnen het uur bijna allemaal dood.
Dit kwam door de plantjes.

Beste even een nitriet (N02) druppel setje halen dan kan je zelf metenvoor het verversen en dan na het verversen nogmaals. Opdie manier leer je meteen je aquarium kennen en wet je hoeveel en hoevaak je moet wisselen op den duur

di 09 maart 2010 22:17
Profiel Stuur privébericht WWW
Bericht Re: Vuurtjes gaan dood!
Ik heb het water even laten testen vandaag en het nitriet was iets te hoog. Na de verversing van het water was de waarde al beter dus binnenkort nog even weer verversen en dan moet het goedkomen. De rest van de garnalen heeft het wel overleefd. Die lopen weer wat vrolijker rond nu na de waterverversing.

Bedankt voor de tips!

wo 10 maart 2010 10:21
:biggrin: goed om telezen dat het weer beter gaat.
Hou er even rekening mee dat de bacterieen die de nitriet moeten omzetten maar eens in de 36 uur zich vermendigvuldigen dus de nitriet kan snel weer terug zijn en beter om even elke dag een 10% water wissel aan tehouden en dan bijvoorbeeld zondag voordat je nog een waterwissel doet eerst weer eens meet hoe de waarde is. Dan weet je of je aqua weer wat in balans komt :wink:

wo 10 maart 2010 19:36
Precies, de bacteriën moeten de kans krijgen. Snelgroeiende planten er bij als kroos is ook een slimme optie ;));

Zie ook mijn shrimpcam en natuurlijk onze database!

Wil jij ook voor GeK lopen?
Het GeK forum T-shirt!

wo 10 maart 2010 23:29
Zeker een slimme optie, sowieso beter om veeeel planten te gebruiken
en als als je eenmaal een goed evenwicht heb tussen dieren en planten heb je geen filter nodig
de planten zetten meteen amonia om en zo heb je geen omzetting naar nitriet en nitraat meer. :wink:

en dat kleine filtertje word wel vervangen door de planten en hun wortels in de bodem zorgen voor dat je bodem één groot filter word.

Ik heb nog nooit van die filterpotjes in de natuur gevonden en toch leeft dat alles ook goed ;));

wo 10 maart 2010 23:35
Houd rekening met het toevoegen van plantenvoeding, dat als de plantjes er pas instaan deze nog geen goed wortelgestel hebben gemaakt en dus ook nog geen voeding op kunnen nemen.
Daarom nooit in de 1e maand na het planten vloeibare voeding geven. Dit blijft in het water hangen en de concentratie wordt te hoog, waardoor garnalen evt. ziek worden.

za 13 maart 2010 17:04
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]