Het is zo 05 sep 2010 11:25

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 test met vuurtjes 
Auteur Bericht
Bericht test met vuurtjes
Hoi allemaal,

Ik was bezig met het laten laten indraaien van een brakwater aquarium voor de kweek van japonica garnalen.

In de bak zaten eerst vuurtjes. Ik dacht dat ik ze er allemaal uit had gehaald, maar zag net dat er nog 3 in zaten.

In de afgelopen 4 weken heb ik het % zout in het aquarium langzaam opgevoert. Zodat de planten er aan konden wennen.

Nu is het % zout op 20 gram per liter en zag de vuurtjes nog rustig rond zwemmen. Laat dus nu de 3 vuurtjes er maar in zitten en kijken of ze het gaan redden.

Heeft iemand dit al eerder gedaan?

Gr M

ps tip voor het krijgen van veel alg moet je een scheutje melk in het aquarium doen.

wo 14 jul 2010 14:32
Profiel Stuur privébericht E-mail
Bericht Re: test met vuurtjes
Ik heb nooit geweten dat vuurtjes in brakwater konden overleven.
Hoe lang zitten ze al op 20gram per liter?

Ik ben toch niet gek ofzo? Nieuwsgierig geworden? Kijk op http://www.gek.nu

di 20 jul 2010 20:22
Ze zitten nu ruim 2 weken op 20%, maar heb er 4 weeken over gedaan om op 20% te komen. Dus in totaal zitten ze 6 weken in brak water.

De garnaaltjes doen het nog steeds en groeien goed.

za 24 jul 2010 21:40
Dat had ik niet verwacht en kijk hier echt van op.
Bedankt voor de informatie. Zo kan je maar zien dat er nog veel te leren valt wat onze kleine vriendjes betreft.
Ik ben benieuwd of je ook zwangere garnalen op brakwater te zien krijgt.

zo 25 jul 2010 21:01
daar ben ik ook heel benieuwd naar :biggrin:

zo 25 jul 2010 21:21
Profiel Stuur privébericht E-mail WWW
de 3 garnaaltjes die er in zitten zijn nog erg klein. grootste is net 1.5 cm kleinste nog geen cm

zal nog wel ff duren tot ze jongen krijgen.

zo 25 jul 2010 22:05
Ach geeft niet wij zijn erg geduldig.
Ik vind het al knap dat ze zo lang in brakwater overleven.

ma 26 jul 2010 21:00
ik kan er ook een groot vrouwtje in gooien met een volgoeide eivoor, of is dit vals spelen?

de grootste van de 3 is volgens mij een mannetje

di 27 jul 2010 22:50
Ik weet niet of een volwassen vrouwtje het overleeft als ze ineens in brakwater word gezet. Het is toch iets anders dan hoe de andere aan het brakwater konden wennen.

wo 28 jul 2010 20:14
Ik moet nog een waterverversing doen van het brakwater aquarium.

Dan ga ik het verse water nu wel in 24 uur in 4 stappen steeds een beetje zouter maken met vuurtje er in. Gaat het net ff minder snel.

do 29 jul 2010 08:08
Ik zie dit als een onzinnige test waar de nut me volledig ontgaat.
Het ergste is dat je de dieren onnodig mee kwelt :angry:

> klik>
> klik>

do 29 jul 2010 15:20
garnaal81 schreef:
In de bak zaten eerst vuurtjes. Ik dacht dat ik ze er allemaal uit had gehaald, maar zag net dat er nog 3 in zaten.
In de afgelopen 4 weken heb ik het % zout in het aquarium langzaam opgevoert. Zodat de planten er aan konden wennen.

Wel interessant dat Vuurtjes dit blijken te overleven. Ondanks dat het per ongeluk geweest is, is het ongewild toch wel een aardig experiment. Het zou me niets verbazen als je ze niet zomaar in 1 keer in zoetwater zou kunnen plonzen op dit moment.

Je zou bijna toch gaan denken dat je ze ook in brakwater tegen kunt komen als ze hier zo goed tegen kunnen.

Dwerggarnalen.nl

do 29 jul 2010 16:09
garnaal81 schreef:
Ik moet nog een waterverversing doen van het brakwater aquarium.

Dan ga ik het verse water nu wel in 24 uur in 4 stappen steeds een beetje zouter maken met vuurtje er in. Gaat het net ff minder snel.

Ik ben het eigenlijk met Willem eens....
Het is anders als een jonge vuurtje in meerdere weken van schoon water na brak water gaat, dan ineens in 24 uur een volwassen vuurtje van vers water na brakwater over te zetten.
Ook ik zie hiervan het nut niet in....Met die jonge vuurtjes ging het per ongeluk, en deze horen niet op brak water, maar om nou met opzet een volwassen vuurtje binnen 24 uur na brakwater over te zetten...... Eigenlijk is het een soort van dierenmishandeling....
Want ze horen Niet op brak water.

Spreekwoord 4::::
De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt/barst

Betekenis: Vroeg of laat schade ondervinden van een verkeerde handelswijze

Crystal blacks, ninae's,appelslakken,terrorvissies,vampierkrabben,vuurtjes

do 29 jul 2010 23:03
het volwassen diertje zou ikzeker niet doen.

maar de jonge diertjes zou ik laten opgroeien, zolang ze actief zijn en een gezond gedrag vertonen.
Ik zie het foute er niet van in. Wie weet wat deze garnaaltjes aankunnen? Als je ze nooit in een vijver had gezet wist je ook niet dat ze winter kunnen overleven.
Miss een leuk garnaaltje erbij dat je in en brakwater aqua (en vlot kweekt) kan houden bv bij bepaalde krabbetjes.

vr 30 jul 2010 16:15
Het nut van experimenten is in ieder geval dat je onverwacht achter allerlei dingen komt waar niemand enig idee van had.

Met andere woorden;
Is het slecht om te testen of garnalen tegen weekmakers kunnen?
Is het slecht om te testen hoe laat het zoutgehalte kan zijn om Japonica's toch nog normaal op te kunnen laten groeien?
Is het slecht om te testen hoe hoog het zoutgehalte kan en mag zijn voor volwassen Japonica's?
Is het slecht om te testen of een Vuurtje in de winter onder het ijs in een vijver kan?

Het is gewoon een Neocaridina cf. heteropoda en het zou mij in ieder geval niets verbazen als er riviertjes/beekjes in Zuid Oost Azië zijn die in zee uitkomen en de Neocaridina cf. heteropoda zich een flink stuk in brak of misschien wel zout begeeft.

Wie weet wat voor moois hier uitgevonden wordt en welke mooie combinatie-toepassingen dit oplevert. Mochten ze er erg mee zitten dan is de kans heel groot dat ze continue uit een bak proberen te kruipen.

Dwerggarnalen.nl

vr 30 jul 2010 16:30
Ja, testen waarbij je de uitslag al kan raden is niet in orde.

We zetten ook geen mensen in een kamer met ammoniak en dan iedere keer verhogen om te kijken hoe lang ze het uithouden.

We slaan ook niemand met een hamer om te kijken hoe lang het duurt voor de bult opkomt.
Dit zijn totaal onzinnige testen.

Code:
Is het slecht om te testen of garnalen tegen weekmakers kunnen?

Ja, omdat het allang bekend is.
Dit is door de hobbyisten ontdekt, er zijn niet bewust dieren voor geofferd.

Citaat:
Is het slecht om te testen hoe laat het zoutgehalte kan zijn om Japonica's toch nog normaal op te kunnen laten groeien?

Hoe laag bedoel je waarschijnlijk. Volgens mij stel je 2 vragen die in een horen

Code:
Is het slecht om te testen hoe hoog het zoutgehalte kan en mag zijn voor volwassen Japonica's?

Onzin opmerking. Je weet dat de larven zout nodig hebben, het is dan een kwestie om uit te zoeken in welke hoeveelheid ze zich het beste voelen. Je zet dan geen dieren in water waar ze totaal niet in thuis horen. En je hoeft niet meer te testen, het is al bekend

Citaat:
Is het slecht om te testen of een Vuurtje in de winter onder het ijs in een vijver kan?

Ja, er zijn al genoeg dieren in de wateren geïntroduceerd die het evenwicht verpesten. Bij mij hebben er ook in de vijver gezeten, maar die zijn er met planten ingekomen.
Het is verschrikkelijk om dan te beseffen dat de garnalen die je er niet uit kan vangen dood door de kou gaan.

Ik kan begrijpen als zoiets per ongeluk gebeurd, maar om daar nu het leven van dieren voor in te zetten die zicht niet kunnen verdedigen.

Wil je zo graag garnalen op zout water, ga eens naar een winkel die zeewater aquarium dieren verkopen.
Ze zijn daar in allerlei kleuren en soorten, en ze zijn nog mooier ook ;));

> klik>
> klik>

vr 30 jul 2010 19:07
Willem schreef:
Ja, testen waarbij je de uitslag al kan raden is niet in orde.

Volgens mij heb je dit niet kunnen raden. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn/waren die wisten dat een Vuurtje tegen een dergelijk zoutgehalte kon.

Willem schreef:
We zetten ook geen mensen in een kamer met ammoniak en dan iedere keer verhogen om te kijken hoe lang ze het uithouden.

We slaan ook niemand met een hamer om te kijken hoe lang het duurt voor de bult opkomt.
Dit zijn totaal onzinnige testen.

Inderdaad, onzinnige vergelijkingen.

Willem schreef:
Ja, omdat het allang bekend is.
Dit is door de hobbyisten ontdekt, er zijn niet bewust dieren voor geofferd.

Dan ben ik toch bang dat je niet helemaal op de hoogte bent van de realiteit.

Willem schreef:
Hoe laag bedoel je waarschijnlijk. Volgens mij stel je 2 vragen die in een horen

Inderdaad, een tikfoutje, goed ontdekt. Nee ik stel niet 2 vragen die in 1 horen.

Willem schreef:
Onzin opmerking. Je weet dat de larven zout nodig hebben, het is dan een kwestie om uit te zoeken in welke hoeveelheid ze zich het beste voelen. Je zet dan geen dieren in water waar ze totaal niet in thuis horen. En je hoeft niet meer te testen, het is al bekend

Je snapt de vraag niet, het gaat niet over larven. Maar geen probleem. Soms zijn wat nuances wat verstandiger.

Willem schreef:
Ja, er zijn al genoeg dieren in de wateren geïntroduceerd die het evenwicht verpesten. Bij mij hebben er ook in de vijver gezeten, maar die zijn er met planten ingekomen.

Heb je ooit wel eens een Vuurtje 5 meter over land zien lopen? Niet erg relevant dus en heeft totaal niets met invasieve exoten te maken.
Willem schreef:
Het is verschrikkelijk om dan te beseffen dat de garnalen die je er niet uit kan vangen dood door de kou gaan.

Ik zou niet weten waarom ze door de kou dood zouden moeten gaan. Dat is een kwestie van gewoon zelf even kijken als er ijs overheen ligt en constateren dat ze het ontzettend naar hun zin hebben, met eitjes lopen die als het warmer wordt ook gewoon nog eens uitkomen. Grappig wel eigenlijk hè? De eitjes sterven dus niet af en worden geconserveerd tot de temperatuur weer goed is voor ze.

Maar goed, de hobby komt uitsluitend verder door mensen die zo nu en dan iets proberen of iets onderzoeken. Wie dat niet wil of niet kan heeft bijvoorbeeld over een paar jaar nog steeds reden om te treuren over alle overleden groepen, omdat ze het toch zo goed hebben...

Dwerggarnalen.nl

vr 30 jul 2010 19:52
Citaat:
Maar goed, de hobby komt uitsluitend verder door mensen die zo nu en dan iets proberen of iets onderzoeken. Wie dat niet wil of niet kan heeft bijvoorbeeld over een paar jaar nog steeds reden om te treuren over alle overleden groepen, omdat ze het toch zo goed hebben...

Weet zeker dat ik in 18 jaar hobby ervaring meer op hobby gebied ontwikkeld heb dan jij ooit zult doen.
Mede hierdoor kunnen de hobbyisten nu op een goed peil beginnen, waardoor het leed van de dieren zo veel mogelijk beperkt wordt.
Alleen door gebruik van gezond verstand, is dit gedaan met beleid, niet door dieren te mishandelen.

> klik>
> klik>

vr 30 jul 2010 20:33
Daar twijfelt niemand aan volgens mij Willem!

Maar is perongeluk 3 vuurtjes op brak water zetten echt dieren mishandelen?
Ik vind het interessant op te zien dat de vuurtjes tegen brak water kunnen. En vraag mij dan direct af, zoals Kirsten of ze ook zouden kweken.
Zolang je de dieren goed opvolgd.
Een volwassen garnaal er nu bij plonzen vind ook niet kunnen.
Maar deze diertjes zijn waarschijnlijk toch al enkele keren verveld het zijn jonge dieren, die regelmatig vervellen.
Als er dan iets grondig mis is voor de diertjes aan het water voor ze, zouden ze dan we ldoor de vervelling geraken?

Dit is nooit met opzet gebeurt, en de dieren blijken het goed te doen in het water? Opzettelijk zou ik dit ook niet goed vinden.
Maar dit is net zoals enkele vuurtjes die meekomen met wat plantjes. Dan is de vraag uiteraard direct uitvangen en geleidelijk overwennen naar zoet of verder laten opgroeien?

vr 30 jul 2010 23:23
Citaat:
Maar is perongeluk 3 vuurtjes op brak water zetten echt dieren mishandelen?

Nee hoor dat is geen mishandelen :naughty: ;));
Dat had ik ook al opgemerkt.
Maar om dan het zoutgehalte te gaan verhogen, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. :confused2: Dat gaat namelijk niet per ongeluk.
Ze hadden er zo spoedig mogelijk uitgevist moeten worden.

En of het interessant is dat ze tegen brak water kunnen ?? Wat is het nut ervan :dontknow: ?
Er zijn al vele zout water garnalen, en die zijn veel mooier

Dat de eerste garnalen in Nederland waren, hebben wij ook gerust dingen gedaan waar we achteraf zeggen, dat hadden we niet moeten doen.
We zijn er toen ook achter gekomen dat weekmakers schade aan de garnalen brengen. Dat hoeft niet meer getest worden.

Maar dat was puur onwetendheid. Ik had de enige Nederlandstalige website en er waren 2 Duitstalige websites.
Nu zijn er vele websites die informatie en hun ervaringen met iedereen delen, met deze informatie kom je al een hoop basis informatie te weten. Nu het pioniers werk is gedaan, is het allen een kwestie van verbeteren.

Gelukkig is er inmiddels een hoop kennis bij gekomen. Het is nu meer uitzoeken hoe we het welzijn van de dieren kunnen verhogen.

> klik>
> klik>

za 31 jul 2010 07:28
Willem schreef:
Weet zeker dat ik in 18 jaar hobby ervaring meer op hobby gebied ontwikkeld heb dan jij ooit zult doen.

Goed hoor Willem. :friends:

Dwerggarnalen.nl

za 31 jul 2010 12:00
Willem schreef:
Nee hoor dat is geen mishandelen :naughty: ;));
Dat had ik ook al opgemerkt.
Maar om dan het zoutgehalte te gaan verhogen, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. :confused2: Dat gaat namelijk niet per ongeluk.
Ze hadden er zo spoedig mogelijk uitgevist moeten worden.

En of het interessant is dat ze tegen brak water kunnen ?? Wat is het nut ervan :dontknow: ?
Er zijn al vele zout water garnalen, en die zijn veel mooier.

Het zout opvoeren was om met een volwassen garnaal te proberen, wat ik ook niet zou doen.

Wat is het nut van experiment, tja veel experimenten zijn nutteloos maar wel intressant...
zo zou je bv bij brakwater krabbetjes kunnen houden moesten ze kweken.
Ik vind het best wel intressant.
Willem schreef:
Dat de eerste garnalen in Nederland waren, hebben wij ook gerust dingen gedaan waar we achteraf zeggen, dat hadden we niet moeten doen.
We zijn er toen ook achter gekomen dat weekmakers schade aan de garnalen brengen. Dat hoeft niet meer getest worden.
Maar dat was puur onwetendheid. Ik had de enige Nederlandstalige website en er waren 2 Duitstalige websites.
Nu zijn er vele websites die informatie en hun ervaringen met iedereen delen, met deze informatie kom je al een hoop basis informatie te weten. Nu het pioniers werk is gedaan, is het allen een kwestie van verbeteren.
Gelukkig is er inmiddels een hoop kennis bij gekomen. Het is nu meer uitzoeken hoe we het welzijn van de dieren kunnen verhogen.

Ja dat zo wel geweest zijn, ik kan het me niet voorstellen. Ik ben met google opgegroeid :rofll:, en over sommige soorten is het nog altijd moeilijk om info te vinden. bevoorbeel voor het geslachtsonderscheid van Aegla en paar gedrag heb ik toch even moeten zoeken :rofll:.
het zou vreemd zijn voor mij zonder google ;));

za 31 jul 2010 14:14
Gelukkig hebben we nu een geweldige database die nog steeds aan het groeien is ;)); .
Is het googelen steeds minder nodig :thumbsup:

> klik>
> klik>

za 31 jul 2010 14:59
idd dat is een feit! :biggrin:

za 31 jul 2010 15:02
Om weer op de vuurtjes terug te komen, die kunnen gewoon in zout water. Een kennis van me (Rens, de oudgedienden kennen hem wel) die had jaren terug vuurtjes bij zijn zeepaardjes in de bak zitten zodat de jonkie's als levend voer konden dienen voor de zeepaardjes.
De vuurtjes kregen dus ook gewoon jongen in de bak, als ze zich niet happy zouden voelen dan hadden ze dat vast niet gedaan.

Dwerggarnalen.nl

za 31 jul 2010 19:03
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende