kleibolletjes schadelijk of niet?
| Auteur |
Bericht |
MarcelP
Geregistreerd op: vr 15 jan 2010 19:48 Berichten: 25 Woonplaats: Luyksgestel (gem. Bergeijk)
|
 kleibolletjes schadelijk of niet?
Hallo,
In mijn 30l bakkie met CR's heb ik zwart grind met wat plantjes. Alleen de cabomba's doen het niet zo wild, ondanks dat ik dagelijks een beetje plantenvoeding en Easycarbo toevoeg.
Nu wil ik eigenlijk wat kleibolletjes toevoegen in de bodem bij de planten. Is dit wel of niet schadelijk voor de garnalen?
Graag jullie tips en ervaringen.
alvast bedankt,
Marcel
|
| di 01 jun 2010 11:45 |
|
 |
edith
Geregistreerd op: vr 12 maart 2010 19:39 Berichten: 503 Woonplaats: gemeente Ouder Amstel
|
 Re: kleibolletjes schadelijk of niet?
Hum,....mijn ervaring is dat ik gewoon hélemaal niets, noppes, nada aan chemie als plantenvoeding en andere ellende in het water van mijn aquarium mik, en mijn planten zéker de cabomba moet ik regelmatig snoeien want anders slingert deze door de bak heen,...cabomba is bijna het onkruid onder de aquariumplantjes als die het niet doet lijkt me dat er iets schort aan het licht of temperatuur,..wellicht te warm?? dan gaat het sneller rotten van onderaf,..de bladeren worden geel. Ik zou in iedergeval stoppen met het toevoegen van al die rommel die je dagelijks?? in je water mikt. Kan me écht niet voorstellen dat dit ergens goed voor is behalve het spekken van de fabrikanten.
_________________ Groetjes, Edith Carpe diém
|
| di 01 jun 2010 20:14 |
|
 |
MarcelP
Geregistreerd op: vr 15 jan 2010 19:48 Berichten: 25 Woonplaats: Luyksgestel (gem. Bergeijk)
|
Nou, dan worden de fabrikanten niet rijk van mij. Kwak er nl maar zo'n klein beetje in. Ik wou dat mijn cabomba het zo goed deed. Wordt hier langzaam aan geel iedere keer. Maar ik wilde gewoon eens weten wat anderen in hun bak doen zeg maar. Marcel
|
| di 01 jun 2010 20:36 |
|
 |
edith
Geregistreerd op: vr 12 maart 2010 19:39 Berichten: 503 Woonplaats: gemeente Ouder Amstel
|
Na mijn idee is het dan gewoon te warm voor de cabomba hoor, het is natuurlijk van oorsprong een zeer populair koudwaterplantje,....kijk maar eens in iedere willekeurige koudwaterbak, Op het dagcentrum waar ik werk zit het ook bij een stel buffelruggen in een koudwaterbak en daar trek ik inmiddels de stekken van, daar groeit die cabomba werkelijk hélemaal de bak uit... Bij mij in mijn verwarmde bak verkleuren de onderkantjes ook wel geel na verloop van tijd maar dan is die bende al zo gegroeid dat ik het gele onderste stuk er af breek en het weer in het (ordinaire eenvoudige simpele) fijne grint steek. Ik heb dus ook geen voedingsbodem of iets.
_________________ Groetjes, Edith Carpe diém
|
| di 01 jun 2010 21:19 |
|
 |
Sergio
Geregistreerd op: ma 31 mei 2010 16:33 Berichten: 7 Woonplaats: Berchem - Antwerpen
|
Cabomba is zo'n typische plant die zowat al zijn voedingsstoffen uit het water haalt en enkel wortels maakt om zich te verankeren in de grond... Kleibolletjes gaan je hier dus niet kunnen helpen, maar schadelijk zijn ze mijns inziens niet voor garnalen of andere aquariumbewoners.
Ik ben wel van oordeel dat vloeibare plantenvoeding nodig is, elk levend organisme heeft een vorm van voedsel nodig, en in gewoon leidingwater zit zeker onvoldoende om planten langdurig goed te houden.
|
| wo 02 jun 2010 10:48 |
|
 |
Jose en Ralph
Geregistreerd op: wo 03 jan 2007 00:12 Berichten: 5822 Woonplaats: Lisse
|
Citaat: dagelijks een beetje plantenvoeding en Easycarbo Dat plantenvoeding nodig is, daar ben ik het mee eens. Cabomba haalt voeding uit het water vandaan.. maar elke dat plantenvoeding en easycarbo?? Dat zou ik toch niet doen als ik jou was. 1 keer per week een kwart van de dosering is meer dan voldoende hoor. Maar de tip wat betreft de temperatuur is misschien wel een goeie! Hoe hoog is je watertemperatuur? Jose
_________________ Kom jij ook naar de Vivariumbeurs 2011
Wil jij ook een Forumvriend worden?:http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=7705
Wil jij ook voor GeK lopen? :http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=10208
|
| wo 02 jun 2010 13:03 |
|
 |
akwarium
Geregistreerd op: za 31 okt 2009 20:39 Berichten: 146 Woonplaats: bremen
|
easy carbo is een antialg middel niet een planten voeding. een aantal planten kan er ook erg slecht tegen, misschien dat cabomba daar 1 van is.
_________________ groeTjeS
|
| wo 02 jun 2010 16:04 |
|
 |
MarcelP
|
Easy carbo is voor de CO2 en niet specifiek tegen alg. Ik geef heel weinig en zal nog wat minder geven. De watertemp is tussen de 22 en zeg 23C. Al naar gelang de kamertemp en na de verversing koelt het dan weer af.
Marcel
|
| wo 02 jun 2010 19:45 |
|
 |
Gert
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Wolvega
|
Als ik heel eerlijk ben geef ik mijn aquariumplanten maar heel erg weinig voeding. Als onderhoud doe ik af en toe wat ProFito en EasyCarbo en soms wat vloeibaar filtermedium van EasyLife in mijn tropische bak. Bij mijn garnalen en kreeftenbakjes doe ik dit echter nooit. Toch groeien mijn planten daar prima!
Afgelopen jaar heb ik wat gestoeid met de verlichting: lang aan, aan met een pauze tussen de middag, weinig licht en veel licht....... In één bakje (ShrimpCity) heb ik de Salvinia natans verwijderd. Deze bak krijgt derhalve het meeste licht omdat er geen bladerscherm op het water drijft wat een diffuus licht oplevert. Sinds ik deze drijfplanten heb weggedaan zijn de planten daar enorm gegroeid en dat doen ze nog, ondanks het feit dat ze al een jaar geen toevoegingen gehad hebben. De cabomba groeide bij mij ook de pan uit, maar deze is inmiddels verhuist naar één van mijn andere kleine bakjes, waar dan weer wel een dicht bladerscherm op het oppervlak rust. De cabomba groeit hier dan ook voor geen meter! De beste ervaringen heb ik met bakken waarbij veel licht aanwezig is en het licht ca. 10 uur per dag brand, met een pauze van 2 tot 3 uur tussen de middag.
_________________ Groeten, Gert
Ken jij mijn kriebels al? Nee??? Kijk dan snel even op: viewtopic.php?f=8&t=7298
|
| wo 02 jun 2010 20:05 |
|
 |
spock
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 17:06 Berichten: 855 Woonplaats: Dronten
|
Kuis je ook je bodem vaak af, met andere woorden zodra je een dood blaadje ziet verwijder je die meteen. Ik gooi er nooit iets in en nog nooit gedaan ook maar blijf ook van me bodem af en laat gerust wat blaadjes verrotten. dit geeft weer voeding aan je water en de diertjes ruimen de rest wel op  Hier doen sommige planten het beter dan de andere, kwestie van verschillende soorten proberen die goed groeien in je bak. ieder bakkie is weer verschillend en inderdaad zal eht licht en de duur en de temperatuur er mee temaken hebben. als ook de standplaats van licht van buitenaf 
_________________ M.v.g. Edwin
|
| zo 25 jul 2010 19:41 |
|
 |
Thea
Geregistreerd op: zo 31 jan 2010 19:39 Berichten: 488 Woonplaats: Zwolle
|
Hier gebruik ik Cabomba als drijfplant voor mijn garnalen, en als sloopmateriaal voor de kreeften... In welke bak ik het ook gooi, het groeit en blijft groeien, je wilt soms niet weten hoeveel ik ervan weggooi of aan de schildpadden van mijn nicht geef. Ik heb het in bijna al mijn bakken wel zitten, ook welke ik bijn dicht heb zitten met kroos. Heeft het niet met de hardheid van het water te maken?
_________________ Groetjes Thea Kreeften:Alleni, Montezumae, Puer, CPO, Vasques, Cherax Peknyi, Clarkii Red. Garnalen: Crystal Red, Vuurgarnaal, Caridina ?, Citroengarnaal. Slakken: Yellow Rabbitsnail, Appelslakken geel, bruin, blauw, paars gestreept, roze en wit.
|
| zo 25 jul 2010 20:09 |
|
 |
spock
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 17:06 Berichten: 855 Woonplaats: Dronten
|
welke waardes heb jij in je bak dan als ik vragen mag
_________________ M.v.g. Edwin
|
| zo 25 jul 2010 20:18 |
|
 |
anouk
Geregistreerd op: zo 18 jul 2010 19:26 Berichten: 7 Woonplaats: roelofarendsveen
|
ik heb een jbl kleibolletje in mijn bak van mijn citroentjes , ze doen het nog steeds heel goed na 3 maanden als je hem maar goed in het grind stopt denk en niet alles laat weg stoffen
_________________ 4x aqua 40 met citroengarnalen , vuurgarnalen , crystal reds , en bijengarnalen
|
| zo 25 jul 2010 20:44 |
|
 |
evyke777
Geregistreerd op: za 05 jun 2010 22:13 Berichten: 15 Woonplaats: Meerhout Belgie
|
Ik heb het vermoeden dat de plant niet tegen easy-carbo kan. Jij voegt het toe omdat je denkt dat dat je planten ten goede komt. Voor veel planten is dat zo.Vooral mos en echinodorus doen het beter bij toevoeging van easy-carbo. Het is zeker niet alleen een anti-alg-middel!!!!Ook is het niet echt een vervanging van co2. De easy-carbo zorgt ervoor dat de planten voedingsstoffen kunnen opnemen uit het water die anders de algengroei zouden bevorderen.Dus wordt de alg eigenlijk uitgehongerd bij gebruik van easy-carbo.
Waarschijnlijk zorgt de easy-carbo ervoor dat je Cabomba het helemaal NIET goed doet. Geef je ook dagelijks profito? Probeer eens ipv elke dag maar 2 keer per week de easy carbo (samen met profito) in een kleinere dosis bvb 2/3 van wat je anders dagelijks geeft. Profito doe je dan 2 keer een halve weekdosis. Ook is het belangrijk om de profito en ZEKER de easy-carbo sterk verdund aan je aquariumwater toe te voegen,best aan de uitgang van je filter zodat het goed kan verspreiden. Ik meng profito en easy-carbo samen met minstens een liter water en voeg het zo toe. Dit omdat easy-carbo een sterk produkt is dat de vinnen van vissen kan 'wegbranden' of andere aquariumdiertjes kan verwonden.Voeg je een onverdunde dosis bvb door middel van een spuitje vlak bij de alg,zal deze ook 'wegbranden'. Dit kan bij overwoekering van alg toegepast worden. Maar pas op voor je dieren!!!! Zeker bij gevoelige soorten garnalen weinig of geen easy-carbo gebruiken!!!
Oja,het ging eigenlijk over de kleibolletjes: bij Cabomba heeft dit geen nut omdat de voedingsstoffen niet door de wortel maar door de hele plant uit het water opgenomen worden. Cabomba heeft veel licht nodig.Zet hem op een plaats in je bak waar hij veel licht krijgt en probeer eens de produkten toe te voegen zoals hierboven beschreven.Normaal moet de plant het dan veel beter doen.Bij een betere groei de mooiste stukken afknippen en terug in de bodem zetten en je krijgt een mooi bosje.
|
| zo 25 jul 2010 21:56 |
|
 |
|