| Auteur |
Bericht |
peetjo
Geregistreerd op: vr 22 jan 2010 16:58 Berichten: 46 Woonplaats: Beverwijk
|
 Welke kreeft?
Hallo allemaal, Ik heb in een aquariumwinkel deze kreeft gekocht onder de naam marmerkreeft. Aangezien ik bij afbeeldingen of foto's van marmerkreeften niks vindt wat op mijn kreeft lijk, zou ik graag willen weten of het idd een marmerkreeft is, of iets heel anders. Kan iemand me helpen  Groeten Jolanda
_________________ Bedankt voor alle goede adviezen!!!
Groeten Jolanda (en Peter)
|
| za 06 maart 2010 13:50 |
|
 |
Ingrid
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 19:02 Berichten: 142 Woonplaats: Woerdense Verlaat
|
 Re: Welke kreeft?
Ik denk aan de scharen te zien een Cherax peckny, de tiger of de zebra. Cherax pecknyi (Tijgerkreeft)Cherax pecknyi (Zebrakreeft)
_________________ Groetjes, Ingrid
Dwerggarnalen.nl
|
| za 06 maart 2010 14:22 |
|
 |
peetjo
|
Bedankt voor je snelle reactie!
Aan de foto te zien zou het hem inderdaad kunnen zijn, en dan de tijgerkreeft denk ik. Ik zal nog een betere foto proberen te maken, zodat het beter te zien is. Als ik zeker weet welke het is dan kan ik er eentje bij zoeken, want ze is nu helemaal alleen.
Zo zie je maar weer dat de mensen die in de winkels werken vaak niet weten wat ze verkopen. Maar ja, als ik er 1 bij vindt, dan vind ik het prima. We zijn bezig met meerdere bakken omdat we graag willen kweken, dus dan is het wel handig als er 2 zijn.
Groeten Jolanda
|
| za 06 maart 2010 14:49 |
|
 |
peetjo
|
Ik heb nog even duidelijkere foto's gemaakt.   Na verder zoeken denk ik inderdaad dat het de Cherax Pecknyi tijger is. Dank je wel Ingrid!! Hopelijk vindt ik snel een vriendje voor haar.
|
| za 06 maart 2010 15:16 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
Geregistreerd op: wo 28 okt 2009 10:48 Berichten: 4644 Woonplaats: Haarlem
|
Gefeliciteerd met je aanwinst. Een prachtig dier. En wat karakter en kleur betreft een veel betere keus dan een marmerkreeft 
_________________ Groetjes, Willem
Yesterday is history Tomorrow is mystery Today is a gift That's why we call it present
Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby Link naar: garnalenenkreeftendatabase Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum t-shirt !
|
| za 06 maart 2010 16:48 |
|
 |
Ingrid
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 19:02 Berichten: 142 Woonplaats: Woerdense Verlaat
|
Ze is erg mooi! Ik weet niet of je naar de Vivariumbeurs gaat maar ik denk dat je daar wel een man voor haar kan vinden.
_________________ Groetjes, Ingrid
Dwerggarnalen.nl
|
| za 06 maart 2010 16:51 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
Weet je zeker dat het een "haar" is? Kijk anders even in dit topic: viewtopic.php?f=4&t=5872
Yesterday is history Tomorrow is mystery Today is a gift That's why we call it present
Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby Link naar: garnalenenkreeftendatabase Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum t-shirt !
|
| za 06 maart 2010 16:56 |
|
 |
RemBrand
moderator
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 22:34 Berichten: 1276 Woonplaats: Wageningen
|
Precies wat Ingrid al aangaf. En ik ben het met Willem eens, veel veel betere keus dan een peur. Bizarre fout/vergissing die ze in de winkel gemaakt hebben trouwens, het zijn niet echt soorten die je door elkaar haalt. Ze staan ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik denk niet dat ik hier thuis *nog* een bak mag bijplaatsen  Controleer van tevoren even of het man of vrouw is en op het vivarium zullen ze vast te krijgen zijn! Veel plezier er mee!
_________________ Vuurtjes, dimi's, CPO, P. vasquezae, Atyopsis moluccensis, Geosesarma sp. Red en Geosesarma sp. Vampire
Zie ook mijn shrimpcam en natuurlijk onze database!
Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum T-shirt!
|
| za 06 maart 2010 17:05 |
|
 |
peetjo
|
Bedankt Allemaal!!! Ze is inderdaad erg mooi, daarom had ik haar ook meegenomen. Ik denk dat het een haar is, maar als ik het mis heb hoor ik het graag. Ik heb even een foto van de onderkant gemaakt:  Ik ga op zaterdags naar de vivarium beurs, dus hoop inderdaad daar een partner te vinden. Ik had zo'n exemplaar nog niet eerder gezien, dus is anders denk ik moeilijik te krijgen. Ik ben de laatste tijd in veel aquariumwinkels geweest, maar zie sowieso niet veel soorten kreeften. Jammer, want het zijn erg leuke en mooie dieren. Daarom zijn wij ook zo besmet met het virus 
|
| za 06 maart 2010 17:40 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
Ja hoor., duidelijk een dame. De gonoporen zijn goed te zien 
|
| za 06 maart 2010 17:58 |
|
 |
RemBrand
moderator
Geregistreerd op: di 27 okt 2009 22:34 Berichten: 1276 Woonplaats: Wageningen
|
Precies! Ik zeg, zoek er een m/v bij op het vivarium en kijk hoe het trio het doet 
_________________ Vuurtjes, dimi's, CPO, P. vasquezae, Atyopsis moluccensis, Geosesarma sp. Red en Geosesarma sp. Vampire
Zie ook mijn shrimpcam en natuurlijk onze database!
Wil jij ook voor GeK lopen? Het GeK forum T-shirt!
|
| za 06 maart 2010 18:02 |
|
 |
garnaaltje
Geregistreerd op: wo 28 okt 2009 19:01 Berichten: 2128 Woonplaats: hoeselt/belgie
|
ik heb deze kreeft ook, het zijn heel leuke diertjes, mannetje laat zich hier de hele dag zien, vrouwtje verstopt haar wel veel
_________________ groetjes elke
alleni s en zebrakreeften regenbooggarnaaltjes, ancistrussen, cory's
|
| zo 07 maart 2010 13:18 |
|
 |
peetjo
|
Ik zag dat je zelfs een kleintje hebt, garnaaltje. Leuk!!!! Ik kan niet wachten, maar ja dat moet wel zolang ik er maar 1tje heb. Klopt het dat jij zebra's hebt, en ik een tijger??
Maar ik heb een vrouwtje, en die is idd bijna de hele dag verstopt. Hopelijk vind ik op het vivarium een actief mannetje, haha
|
| zo 07 maart 2010 19:05 |
|
 |
garnaaltje
Geregistreerd op: wo 28 okt 2009 19:01 Berichten: 2128 Woonplaats: hoeselt/belgie
|
ik heb helemaal dezelfde als u, en ik denk dat ik de zebra heb (alle dat heb ik toch altijd gedacht)
|
| zo 07 maart 2010 21:15 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
In feite maakt het niet veel uit. Het is 1 soort. 
|
| zo 07 maart 2010 21:28 |
|
 |
Acheron
moderator
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 16:36 Berichten: 1353 Woonplaats: Vlaams Brabant (België)
|
Het is inderdaad een Cherax pecknyi.
Van karakter toch één van de meer felle soorten soms. Ik heb al exemplaren van deze kreeft gezien die zonder pardon elke vis in een aquarium hebben opgegeten.
Mooi zijn ze zeker.
_________________ Onze Garnalen en Kreeften Database ~ http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/ ~
|
| ma 08 maart 2010 14:36 |
|
 |
garnaaltje
|
oh, de mijn zijn eigelijk heel braaf/rustig er zitten cory s bij en een ancistrus, de kreeften laten hun eerder weg jagen door de vissen. ik heb ze nog nooit zien achter de vissen jagen
|
| ma 08 maart 2010 14:38 |
|
 |
SchorpioenW
moderator
|
Jij hebt gewoon een stel schatjes 
|
| ma 08 maart 2010 15:46 |
|
 |
Acheron
moderator
Geregistreerd op: do 29 okt 2009 16:36 Berichten: 1353 Woonplaats: Vlaams Brabant (België)
|
Dan heb je geluk, ik heb nog vorige week bij iemand die ik kende een Cherax pecknyi een middelgrote (ongeveer 10 cm) synodontis meerval zien vastgrijpen, en oppeuzelen, en dat net in de 10 minuutjes dat ik daar binnen was.
_________________ Onze Garnalen en Kreeften Database ~ http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/ ~
|
| ma 08 maart 2010 18:23 |
|
 |
garnaaltje
|
dan heb ik inderdaad geluk  , het mannetje geeft zelfs elke keer zijn grotje af als de ancistrus eitjes legde, en kwam zelfs niet aan de kleintjes. ik heb wel de mogelijkheid om de vis te verzetten moesten de kreeften toch ooit agressief worden naar hun toe, maar tot nu toe zijn ze braaf (ze zijn goed opgevoed  ). de mijn zijn toch ook al vrij groot, ik schat 12-13 cm
|
| ma 08 maart 2010 20:36 |
|
 |
|